Waarom de MUG-helikopter noodzakelijk is

Op dit moment legt minister van volksgezondheid Maggie De Block (VLD) de laatste hand aan haar toekomstplannen voor de organisatie van de dringende medische hulp in ons land, inclusief het voortbestaan van de MUG-helikopter. De verwachtingen zijn alvast somber.
Integenstelling tot de MUG-wagen ondersteunt de federale overheid vandaag de MUG-helikopter niet. Het zijn private sponsors en gemeentebesturen die samen met de provincie West-Vlaanderen de helikopter al meer dan twintig jaar in de lucht houden. Hoe komt het toch dat alle landelijke gemeentes zo hard roepen dat de helikopter van levensbelang is? Dat het zover gekomen is dat mensen bereid zijn meer belastingen te betalen om de helikopter te houden?
Te beginnen bij de macht van de ziekenhuizen. Akkoord, de MUG-dienst moet verbonden zijn aan een spoedgevallendienst. Maar vandaag is de financiering van een MUG afhankelijk van het aantal inwoners, niet hoe snel de arts ter plaatse kan zijn. Zo hebben de twee Oostendse ziekenhuizen, op minder dan twee kilometer rijden, elk een eigen MUG-wagen. Beide ziekenhuizen tevreden, want het opvolgen van een patiƫnt is big money. De steden hoor je dan ook niet klagen.
De cruciale vraag is echter hoe snel een arts ter plaatse kan zijn, of dat nu per helikopter, per auto of per fiets is. Of je nu in de stad bent of daarbuiten. Het is aan de noodcentrale om op basis van GPS-technologie te beslissen met welk middel de spoedarts het snelst ter plekke kan zijn.
Onze volksgezondheid is vandaag echter archaĆÆsch georganiseerd. We verkiezen eenheidsworst voor het ganse land boven ons voor te bereiden op de toekomst volgens de zorgnood van de regio.
Als de mensen overtuigd zijn dat de MUG-helikopter noodzakelijk is, dan is dat omdat ze weten dat de zorgnood zal toenemen door de vergrijzing (tegen 2027 is in veel West-Vlaamse gemeenten 30% van de bevolking 65+ en laat dat net de groep zijn die het vaakst beroep doet op de MUG). Omdat ze weten dat door het tekort aan spoedartsen dezelfde artsen veel sneller mobiel zullen moeten zijn. Omdat ze weten dat door onze dichtslibbende wegen de auto er langer over doet. Omdat ze weten hoe belangrijk het is om de patiƫnt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te brengen. Omdat ze weten dat het transport vanuit perifere gebieden naar de gespecialiseerde universitaire ziekenhuizen in Gent of Leuven snel moet gebeuren.
Het is dan ook te hopen dat Maggie De Block stappen zal zetten om de dringende zorg te organiseren op basis van de zorgvraag en de interventietijd. Dat ze beseft dat de steun voor de MUG-helikopter geen vraag is naar een helikopter per provincie, maar het tegemoetkomen aan een reƫle nood. Dat ze durft te kijken of de helikopter eventueel ook de noden van de brandweer en politie kan opvangen.
En ja, beleid voeren is keuzes maken in de middelen die je inzet. En ja, de MUG-helikopter kost geld. Veel geld. Maar dat weegt niet op tegen de veertig mensen levens per jaar die de helikopter nu redt.
Wij mogen geen Amerikaanse toestanden waarbij dringende zorg afhankelijk is van
liefdadigheid en de privĆ©-sector blijven tolereren. Het is niet de taak van kleine gemeentes om in te staan voor dringende zorg en het overleven van hun mensen. De federale regering moet de MUG-helikopter structureel ondersteunen. Zo kan misschien eindelijk geĆÆnvesteerd worden in een volwaardige helikopter die dacht en nacht beschikbaar is met alle nodige materiaal en technologie aan boord.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s